Emmaüs Forum Index
Een digitale kijk op het Dekenaat Herzele-Houtem
  HOME   GebruikerslijstGebruikerslijst    GebruikersgroepenGebruikersgroepen     InloggenInloggen     KalenderKalender  RegistreerRegistreer 

BIS DCL/CCV " MET GOD SPREKEN IN PSALMEN"

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Emmaüs Forum Index -> Bisdom
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Ingrid Van Herzele

BerichtGeplaatst: Zo Feb 28, 2010 9:06 pm    Onderwerp: BIS DCL/CCV " MET GOD SPREKEN IN PSALMEN" Reageer met quote

MET GOD SPREKEN IN PSALMEN

Op de jaarlijkse navorming voor gebedsleid(st)ers op woensdagavond 24 februari 2010 kwam het ‘ Bidden met psalmen : weerbarstig en aantrekkelijk’ aan bod. E.H. Luc Simoens, deken van Lochristi zette aan de hand van psalm 123 en een 4-tal vertalingen van deze psalm deze toch wel bijzondere wijze van bidden uiteen. Psalmen zijn een heel directe vorm van in relatie treden met God : poëtisch, gevoelig en soms heel eenvoudig. Dat hertaalde versies (de oudtestamentische versie wordt geactualiseerd) aanspreken blijkt in onze parochie St.Michaël bvb.als bij de doopvoorbereiding de ouders de poëtische hertaling van psalm 139 kiezen : “ Uw schepping ben ik in hart en nieren, Gij hebt mij geweven in de schoot van mijn moeder. Ik dank u, Gij hebt mij zo wonderlijk gemaakt…..” . Tijdens de vormingsavond getuigden tevens François Eliat uit Laarne en Koen De Wit, uit Sleidinge. François Eliat sprak over het gebruik van psalmen in het getijdengebed zoals ze dit wekelijks brengen op de marktdag in Laarne: bidden in psalmen waarbij hij veel ervaart van zijn eigen gevoelens in de teksten. Koen De Wit , student, neemt op donderdagochtend van 7u30 tot 8u00 in de crypte van het Seminariehuis (Gouvernementstraat 12, vlakbij de kathedraal) deel aan het ochtendgebed, ook hier wordt het getijdengebed gebeden . Voor hem is het psalmgebed herkenbaar in zijn eigen leven, hij vindt het ook zeer passend in het kader van Taizé-vieringen. De avond werd na een vragenmoment afgesloten met het avondgebed waarin verscheidene psalmen gebeden werden. (verdere info over de (gebeds)vieringen voor jongeren : http://student.ugent.be/gps/gebed.php of bel of mail renate.cauwels@ijd.be, 09/235.78.66.).
(PS deze vorming is een initiatief van de Diocesane Commissie voor liturgie i.s.m. CCV in het bisdom Gent)
I.Van Herzele, 28/02/10
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Emmaüs Forum Index -> Bisdom Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: